Coronamaatregelen 2021

U ziet het bos door de corona-bomen niet meer? Deze pagina helpt u graag op weg.

Coronamaatregelen 2021

Coronamaatregelen anno 2021

Laatste update: 30/06/2021

Let op! Deze pagina bevat enkel de Vlaamse & Federale steunmaatregelen vanaf 2021.

 

In dit artikel bespreken we volgende maatregelen:

  1. Vrijstelling sociale bijdragen
  2. Overbruggingsrecht, bij gedwongen sluiting en zonder enige activiteit
  3. Overbruggingsrecht, als er wel activiteiten zijn
  4. VLAIO premies: Vlaams Beschermingsmechanisme voor januari en februari 2021
  5. VLAIO premies: Vlaams Beschermingsmechanisme voor maart en april 2021
  6. VLAIO premies: Vlaams Beschermingsmechanisme voor mei en juni 2021
  7. VLAIO-premies: Globalisatiemechanisme
  8. Btw-verlaging in horeca
  9. Vrijstelling RSZ-voorschotten voor het eerste en tweede kwartaal
  10. Maatregelen voor horeca n.a.v. heropening in mei/juni 2021
  11. Overige steunmaatregelen

 

Vrijstelling sociale bijdragen voor 2021

Wat?

Dit gaat niet over een uitstel van sociale bijdragen, maar op een vrijstelling. Ook in de toekomst zullen deze sociale bijdragen niet betaald moeten worden.

 !! Normaal gezien kan u uw sociale bijdragen aftrekken als kost in uw aangifte personenbelasting. Indien u een vrijstelling sociale bijdragen aanvraagt, zal dit niet mogelijk zijn, omdat u de bijdragen niet hebt betaald. Niet-betaalde bijdragen kunnen immers niet in kost genomen worden.

Ook de bijdragen van de VAPZ (Vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen) is niet aftrekbaar, indien u een vrijstelling sociale bijdragen aanvraagt.

Heeft u uw sociale bijdragen reeds betaald? Ook dan kan u nog genieten van de vrijstelling. De te veel betaalde bijdragen zullen toegerekend worden op volgende kwartalen of worden u terugbetaald.

Wie?

Elke zelfstandige in hoofdberoep of meewerkende echtgenoot in het maxistatuut kan dit aanvragen.

Deadline

1e kwartaal 2021: deadline 31/03/2022

2e kwartaal 2021: deadline 30/06/2022

3e kwartaal 2021: deadline 30/09/2022

4e kwartaal 2021: deadline 31/12/2022

 

Overbruggingsrecht bij gedwongen sluiting en zonder enige vorm van activiteit

Deze maatregelen gelden tot 30 september 2021.

Wat?

Een vervangingsinkomen voor zelfstandigen, belastbaar in de personenbelasting.

Voorwaarden:

- Minstens 1 dag per maand verplicht gesloten, take-away en click&collect en de uitbating van een nachtwinkel is nog wel toegestaan.

 

Ben je langer dan twaalf kwartalen zelfstandige? Dan moet je in de periode vanaf het 2e kwartaal 2017 tot en met het 1e kwartaal 2021 minstens vier kwartalen daadwerkelijk hebben betaald.

Ben je twaalf kwartalen of minder zelfstandige? Dan moet je voor minstens twee kwartalen je wettelijke voorlopige sociale bijdrage hebben betaald.

Starters tijdens het 1e kwartaal van 2021 komen niet in aanmerking.

 

Wie?

- Zelfstandigen in hoofdberoep

- Meewerkende echtgenoten in het maxi-statuut

- Zelfstandigen in bijberoep, indien ze minstens €748,11 aan sociale bijdragen betalen (hetzelfde geldt voor art. 37, student-zelfstandigen en 65+ zelfstandigen die hun pensioen niet opnemen)

 

Hoeveel?

€2.583,38 zonder gezinslast, €3.228,20 met gezinslast. Deze bedragen zijn per maand.

 

Deadline

Overbruggingsrecht van januari, februari & maart 2021: 30/09/2021

Overbruggingsrecht van april, mei & juni 2021: 31/12/2021

Overbruggingsrecht van juli, augustus & september 2021: 31/03/2022

Bent u een zelfstandige in bijberoep, student-zelfstandige of 65+ die zijn pensioen niet opneemt en uw inkomen uit uw bijberoep is hoger dan €7.021,29?

Dan komt u in aanmerking voor de helft van de uitkering van het overbruggingsrecht: €1.291,69 zonder gezinslast, €1.614,40 met gezinslast. Deze bedragen zijn per maand.

 

De horecasector kan blijven genieten van het dubbele overbruggingsrecht in juni 2021.

In juli schakelen ze over naar het overbruggingsrecht dat hieronder wordt besproken.

 

Overbruggingsrecht, als er wel activiteiten zijn

 

Deze maatregelen gelden tot 30 september 2021.

Wat?

Een vervangingsinkomen voor zelfstandigen, belastbaar in de personenbelasting.

Voorwaarden:

- Omzetverlies van 40% of meer in de maand voorafgaand, aan de maand waarin het overbruggingsrecht wordt aangevraagd.

Dit betekent:

  • januari 2021: uw omzet van december 2020 wordt vergeleken met uw omzet van december 2019.
  • februari 2021: uw omzet van januari 2021 wordt vergeleken met uw omzet van januari 2019.
  • maart 2021: uw omzet van februari 2021 wordt vergeleken met uw omzet van februari 2019.
  • Enzovoorts...

Deze omzetdaling wordt achteraf nagekeken op basis van de btw-aangiftes. Er moeten ook bewijsstukken bij de aanvraag meegestuurd worden.

 

Nog niet gestart in 2019? Dan wordt er gekeken naar de omzetcijfers van de eerstvolgende volledige kalendermaand, niet het financieel plan!

Meerdere activiteiten als zelfstandige? Dan moet dit globaal bekeken worden. De omzet van alle activiteiten wordt samengeteld.

 

Ben je langer dan twaalf kwartalen zelfstandige? Dan moet je in de periode vanaf het 2e kwartaal 2017 tot en met het 1e kwartaal 2021 minstens vier kwartalen daadwerkelijk hebben betaald.

Ben je twaalf kwartalen of minder zelfstandige? Dan moet je voor minstens twee kwartalen je wettelijke voorlopige sociale bijdrage hebben betaald.

Starters tijdens het 1e kwartaal van 2021 komen niet in aanmerking.

 

Wie?

- Zelfstandigen in hoofdberoep

- Meewerkende echtgenoten in het maxi-statuut

- Zelfstandigen in bijberoep, indien ze minstens €748,11 aan sociale bijdragen betalen (hetzelfde geldt voor art. 37, student-zelfstandigen en 65+ zelfstandigen die hun pensioen niet opnemen)

 

Hoeveel?

€1.291,69 zonder gezinslast, €1.614,10 met gezinslast. Deze bedragen zijn per maand.

 

Deadline

Overbruggingsrecht van januari, februari & maart 2021: 30/09/2021

Overbruggingsrecht van april, mei & juni 2021: 31/12/2021

Overbruggingsrecht van juli, augustus & september 2021: 31/03/2022

 

Bent u een zelfstandige in bijberoep, student-zelfstandige of 65+ die zijn pensioen niet opneemt en uw inkomen uit uw bijberoep is hoger dan €7.021,29?

Dan komt u in aanmerking voor de helft van de uitkering van het overbruggingsrecht: €645,85 zonder gezinslast, €807,05 met gezinslast. Deze bedragen zijn per maand.

 

 

 

Vlaams Beschermingsmechanisme, voor ondernemingen gelegen in het Vlaamse Gewest.

Januari & Februari 2021

Wat?

Belastingvrije premie van in functie van de omzet van de maand januari of februari 2020.

 

Hoeveel?

10% van de omzet van de maand januari of februari 2020.

Bijberoep en uw inkomen is hoger dan €7.021,29? Dan bedraagt de premie 5%.

 

Nog niet geopend in januari 2020? Dan wordt de omzet vergeleken op basis van het financieel plan, indien uw onderneming niet gedwongen gesloten is.

Biedt je hoofdzakelijk maaltijden aan en ben je verplicht om een GKS te gebruiken? Als je toch nog niet beschikt over een GKS, is de premie beperkt tot €1.500,00!

 

Minimum bedrag per maand: €600,00

Maximum bedrag per maand: in functie van het aantal werknemers

  • €7.500,00 voor ondernemingen die tot 9 werknemers tewerkstelt
  • €15.000,00 voor ondernemingen die 10 werknemers - 49 werknemers tewerkstelt
  • €40.000,00 voor ondernemingen die meer dan 50 werknemers tewerkstelt

De onderneming moet een actieve bedrijfsvoering hebben: zonder de coronamaatregelen, zou u nu geopend zijn.

 

Deadline premie januari: 15/03/2021, aanvraag mogelijk vanaf 16/02/2021

Deadline premie februari: 30/04/2021, aanvraag mogelijk vanaf 16/03/2021

 

Belangrijk! Het overbruggingsrecht wordt bepaald op basis van de omzet van 2019. Het Vlaams Beschermingsmechanisme op basis van de omzet van 2020. Het is dus belangrijk om steeds de berekening te maken!

 

Maart 2021

Deze premie is volledig gelijk aan het systeem van januari en februari (zie hierboven). Enkel de referentieperiode is anders!

De premie bedraagt 10% van de omzet van maart 2019.

 

Deadline premie maart: 15/05/2021, aanvraag mogelijk vanaf 16/04/2021

 

 

April 2021

Deze premie is volledig gelijk aan het systeem van maart (zie hierboven). Het steunpercentage wijzigt! De premie bedraagt 15% (i.p.v. 10%) van de omzet van april 2019.

Ook de maxima bedragen worden omhoog getrokken.

Maximum bedrag per maand: in functie van het aantal werknemers

  • €11.250,00 voor ondernemingen die tot 9 werknemers tewerkstelt
  • €22.500,00 voor ondernemingen die 10 werknemers - 49 werknemers tewerkstelt
  • €60.000,00 voor ondernemingen die meer dan 50 werknemers tewerkstelt

 

Deadline premie april: 15/06/2021, aanvraag mogelijk vanaf 03/05/2021

 

Mei en Juni 2021

Deze premie is volledig gelijk aan het systeem van maart (zie hierboven). 

 

Deadline premie mei: 05/07/2021, aanvraag mogelijk vanaf 07/06/2021

Deadline premie juni: 06/08/2021, aanvraag mogelijk vanaf 06/07/2021

 

Globalisatiemechanisme, voor ondernemingen gelegen in het Vlaamse Gewest.

Voorwaarden

  • In 2019 een jaarrekening neergelegd én in 2020 tijdig zal neerleggen. Als de onderneming pas is opgestart in 2020 dient er uiteraard geen neergelegde jaarrekening in 2019 te zijn.
  • Actieve exploitatie op 30 september 2020 
  • Voor vennootschappen of verenigingen

Dit wil zeggen: starters in 2021 of eenmanszaken komen hiervoor niet in aanmerking!

 

  • Vereiste omzetdaling: minstens 60% in de periode 01 april 2020 tot 31 december 2020 tegenover 01 april 2019 tot 31 december 2019
  • Minimum omzet: €450.000,00 excl. btw in periode 01 april 2019 tot 31 december 2019
  • én een boekhoudkundig verlies voor belastingen hebben in periode 01 april 2020 tot 31 december 2020 (!)

 

Bedrag

 

Werkwijze voor berekening van de premie
  1. De premie bedraagt maximum 10% van de omzet (excl. btw) van periode 01 april - 31 december 2019
  2. De premie wordt eerst geplafonneerd tot 90% (voor kleine ondernemingen) of tot 70% (voor middelgrote en grote ondernemingen) van de vaste kosten. Deze vaste kosten zijn gelijk aan code 9903 van de jaarrekening.
  3. Vervolgens wordt de premie terug geplafonneerd op basis van de onderstaande tabellen.
  4. Tot slot moeten de reeds ontvangen Vlaamse coronapremies afgetrokken worden van het uiteindelijke bedrag.

 

Maximumbedragen van stap 3:

Op basis van de verruimde tewerkstelling van de 3 laatste kwartalen in 2019

Verruimde tewerkstelling Omzetdaling 60-69% Omzetdaling 70-89% Omzetdaling 90% en meer
1 - 4 werknemers €15.000,00 €30.000,00 €50.000,00
5 - 19 werknemers €25.000,00 €50.000,00 €100.000,00
20 - 49 werknemers €50.000,00 €100.000,00 €250.000,00
50 - 199 werknemers €250.000,00 €500.000,00 €1.000.000,00
> 199 werknemers €500.000,00 €1.000.000,00 €2.000.000,00

 

Op basis van de minimale RSZ-tewerkstelling van de 3 laatste kwartalen in 2019 én de minimale omzet

Minimale RSZ-tewerkstelling Minimale omzet Omzetdaling 60-69% Omzetdaling 70-89% Omzetdaling 90% en meer
1 werknemer €1.125.000,00 €15.000,00 €30.000,00 €50.000,00
5 werknemers €3.000.000,00 €25.000,00 €50.000,00 €100.000,00
10 werknemers €9.000.000,00 €50.000,00 €100.000,00 €250.000,00
20 werknemers €25.000.000,00 €250.000,00 €500.000,00 €1.000.000,00

 

Bovendien worden altijd de corona hinderpremie, de corona compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en de subsidie in het kader van het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht van de subsidie.

 

Verruimde tewerkstelling

Dit bestaat uit:

  • RSZ tewerkstelling
  • Gemiddelde in de laatste drie kwartalen in 2019 van de werkende vennoten, uitzendkrachten, jobstudenten en medewerkers van dienstenleveranciers (o.b.v. facturen)

 

Minimale RSZ tewerkstelling

De RSZ-tewerkstelling is het gemiddelde van de kwartaalgemiddelden in de drie laatste kwartalen van 2019.

 

 

Belangrijk om te weten!

  • Aanvraag mogelijk vanaf 01 april 2021 bij VLAIO
  • Elk dossier wordt manueel beoordeeld, reken dus op een lange wachttijd!
  • De uitbetaling volgt pas als de jaarrekening van 2020 is neergelegd

 

Volgende documenten moeten meegestuurd worden:

  • Loopbaanattesten van actief werkende vennoten
  • Attest sociaal secretariaat waarin het aantal voltijdsequivalenten uitzendkrachten en jobstudenten opgenomen is
  • Facturen met betrekking tot de inzet van medewerkers van dienstenleveranciers (zie hierboven: verruimde tewerkstelling)
  • Tussentijdse cijfers van de periode van 1 april 2020 tot en met 31 december 2020 die als basis gediend heeft voor de neergelegde jaarrekening van 2020.

Deadline globalisatiemechanisme: 30/09/2021

 

 

Btw-verlaging in horeca

Het btw-tarief in de horeca zal verlaagd worden naar 6% tot en met 30 september 2021.

De maatregel gaat van start van zodra de horeca heropent.

De btw-verlaging is van toepassing op zowel het eten als de alcoholische en alcoholvrije dranken die ter plaatse worden verbruikt.

Nog niet bevestigd is dat deze tijdelijke verlaging ook zou gelden voor de door traiteurs verrichte cateringdiensten.

 

 

Vrijstelling RSZ-voorschotten voor het eerste en tweede kwartaal

Indien de voorschotten niet tijdig betaald zijn, rekent de RSZ normaal gezien opslagen/intresten aan.
Maar voor het eerste en tweede kwartaal van 2021, zal het niet (tijdig) betalen van de voorschotten geen aanleiding geven tot sancties. Je kan er dus als onderneming voor kiezen om de RSZ voorschotten voor Q1 en Q2 2021 niet te betalen en onmiddellijk de definitieve aangifte te betalen.

 

Maatregelen voor horeca n.a.v. heropening in mei 2021

  • Vrijstelling voor jaarlijkse vakantiebijdrage in horeca

De werkgevers in de horeca moeten de jaarlijkse bijdrage voor het vakantiegeld in 2021 niet betalen. Deze regeling geldt specifiek voor arbeiders in de horecasector.

Deze bijdrage zal betaald worden door de Federale Overheid.

 

Indien uw externe jaarrekening nog niet werd neergelegd, zullen we hiermee rekening houden in uw balans.

 

  • Stimulans voor wedertewerkstelling via RSZ-vermindering

In het 3e kwartaal 2021 zal een RSZ-vermindering worden doorgevoerd voor werkgevers die hun werknemers terug in dienst nemen na een periode van tijdelijke werkloosheid.

De vermindering geldt voor maximaal 5 werknemers per vestiging. De details hieromtrent worden later nog bekend gemaakt.

 

  • Stimuleren van studentenjobs

De uren die studenten in het 3e kwartaal 2021 zullen niet meetellen in het jaarlijkse quotum.

 

 

Overige steunmaatregelen

  • Voor 2021 is er een vrijstelling van FAVV-bijdragen in de horecasector.

  • Extra uitstel van betaling voor de vennootschapsbijdragen (vennootschapsbijdragen 2021 worden uitgesteld naar 31 december 2021)

  • Kwijtschelding van verhogingen van vennootschapsbijdragen van 2020 die reeds betaald zijn

  • Verschillende steden & gemeenten zetten ook in op extra, lokale steun. Kijk dit zeker na!

 

 

Bij vragen of opmerkingen helpen wij u graag voort! Contacteer ons via 014 70 03 52, via info@accm.be of via ons contactformulier.

Wij kunnen al deze aanvragen voor u uitvoeren, wij hebben enkel uw bevestiging nodig.